Kannattaako nettisivut tehdä itse?

Kirjoitettu 7.8.2025

Ollessani töissä painofirmassa työkaveri kertoi tarinan asiakkaasta, jolta pyydettiin lähettämään samat kuvat uudelleen korkeammalla resoluutiolla. Tämä asiakas oli omalla tulostimella printannut kuvan ja sanoi työkaverilleni sen olevan ihan hyvän näköinen.

Asiakkaalla ei siis ollut ymmärrystä, mitä vaaditaan kuva-aineistolta kun se painetaan isommilla painokoneilla. Nettisivujen tekemisessä on joidenkin asiakkaiden osalta sama juttu. Kannattaa tehdä sivut itse jos on aikaa ja kiinnostusta opiskella laadukkaiden nettisivujen tekeminen. Vahva painotus sanalla LAADUKAS. Nettisivut saa kyllä joten kuten toteutettua muutamassa tunnissa. Jotkut ilmaiset julkaisualustat lupaavat sivujen teon jopa viidessä minuutissa.

Jos päämääränä on vaan saada nopeasti roiskastua sivut nettiin niin sen osaat kyllä pienen opiskelun jälkeen tehdä. Tässä vaiheessa on vielä tyytyväinen itseensä, kun säästää satoja jopa tuhansia euroja tekemällä itse. Siellä ne sivut sitten on vuosikausia tyhjän panttina eikä niiden kautta tule yhtäkään yhteydenottoa potentiaaliselta asiakkaalta. Tämä on hyvin hyvin tyypillinen tilanne. Ehkä maksat joka vuosi webhotellikulut noin 130 euroa vuodessa.

Heikkolaatuisilla sivuilla ei välttämättä käy kukaan tai sitten ne eivät onnistu vakuuttamaan asiakasta ostamaan. Sinun pitää määritellä nettisivuillesi tavoite esimerkiksi lisää yhteydenottoja potentiaalisilta asiakkailta.

Tarvitaan teknisiä taitoja, markkinointiosaamista ja visuaalista silmää jotta saitit

  • herättävät luottamusta yritystäsi kohtaan
  • kertovat enemmän tuotteestasi tai palvelustasi ja vakuuttavat asiakaan ostamaan
  • tarjoavat mahdollisuuden löytyä hakukoneista
nettisivut itse ilmaiseksi

Jos mietit nettisivujen tekemistä itse niin mietippä uudelleen.

Jos sinulla on pelkät Facebook-sivut, sinua ei löydy hakukoneista ja asiakashankintasi on heikolla tolalla.

Näinä aikoina useimmiten asiakkaat löytävät sinut netistä, joten sun nettisivut ja/tai somekanava on ensikontakti asiakkaaseen, joka tapahtuu sinulta piilossa. Valitettavasti potentiaalinen asiakas arvioi myös oman alasi ammattitaidon niiden sivujen perusteella, niin minä ainakin teen.

Hän ei sinua tunne, joten hänellä ei ole muuta tietoa sinusta kuin se mitä laitat nettiin. Nettisivujen pitää tehdä vaikutus muutamassa sekunnissa, jolloin vierailija päättää jääkö hän sivuillesi vai lähteekö pois.

Suosittelen väistämään tämän upottavan suon, jossa vaan haaskaat aikaasi. Mikä sun tuntitaksa on? Keskity mielummin oman alasi hommiin ja delegoi nettisivut ammattilaiselle. Silloin on suurin osa palapelin palasista kohdillaan. Pyydä kuitenkin, että saat päivittää sivustoa itse.

Järjestyksen avain -mainosvideon tekoprosessi

Kirjoitettu 11.9.2025

Suunnitelmana on tehdä nopeutettu noin 15 sekunnin video vaatekaapin järjestelemisestä. Se ohjaa katsojan Järjestyksen avaimen Kodin järjestämisen Tehostartti -verkkokurssin myyntisivulle.

Projekti alkoi selvittämällä, minkä kokoisia videoita Meta kelpuuttaa. Asiakkaan ottamien videoiden koko oli 1920x1080 px (16:9 ratio). Se on suositeltu videokoko Facebook ja Instagram tarinoihin ja Reelseihin. Syötteen suositeltu videokoko on 1440x1800 px (4:5 ratio). Asiakas halusi videon kahdessa koossa. Minun oli helppo tehdä kokomuunnos editointiohjelmassa, joka lisäsi videon sivuille mustaa.

Nopeutin asiakkaan lähettämää videota 1300%, jolloin se lyheni noin 13 sekuntiin. Videossa järjestellään vaatekaappia eli viikataan vaatteita. Parin viikkaamisen jälkeen video on ennalta-arvattava. Siispä oli lisämausteiden aika. Jospa video feidaisi yrityksen logoon ja muutokseen, minkä Järjestyksen avain saisi omien asiakkaidensa elämässä? Nappasin yrityksen nettisivuilta logon ja myyntisivulta otin inspiraatiota tekstiin ”Kesytä tavarakaaos pysyvästi ”.

Asiakas halusi videoon enemmän tekstiä, joten lisäsin hänen lähettämät tekstit videon loppupäähän. Lyhyt mainosvideo syntyi nopeasti. Tein sen noin neljässä tunnissa. Mikäli tarvitset vastaavanlaisen mainoksen Metaan, ota yhteyttä!

Järjestyksen avaimen time lapse videomainos Metan kanaviin

Teet ja teet muttet saa mitään aikaiseksi?

Kirjoitettu 25.7.2025

Olo helpottuu, kun laitat ylös, mitä teet ja milloin.

Kirjaa ylös

  • Päivämäärä
  • Kelloajat
  • Työtehtävät
  • Tunnit yhteensä

Voit käyttää taulukkolaskentaohjelmaa tai kirjoittaa asiat paperille. Ihan mikä sinulle parhaiten sopii. Taulukkoa ei ole pakko täyttää ikuisesti! Käytä sitä, jos se tuntuu hyvältä ja saat siitä apua.

Mikäli olet kaltaiseni aikainen lintu, olet kaikkein tehokkain klo: 9-11. Kannattaa siis tehdä ne päivän tärkeimmät tehtävät silloin.

Vedon lyöminen lisää motivaatiota

Jos sinulla on tauolle jäänyt tekeminen, esim. piirtäminen tai kirjoittaminen, johon haluat palata, lyö veto ystäväsi tai perheenjäsenesi kesken.

Löin vuoden mittaisen vedon tuhannasta eurosta. Piirsin tunnin päivässä ja sain yhden vapaapäivän viikossa. Ainoastaan minä pystyin häviämään vedossa.

Summa voi olla jokin muu, mutta sen pitää olla riittävän suuri, että sen menettäminen kirpaisee. Suosittelen mielummin yhteensä 6h viikossa työskentelyä, jolloin voi ripotella tunteja vaikka muutamaan päivään.

Tällaisiin haasteisiin tarttuu intoa puhkuen, mutta sitä on vaikea pitää yllä pitkään. Haastavaa on tehdä sairaana tai lomamatkalla. Käytä tuntien dokumentointiin ylläesitettyä tuntiseurantaa.

Oivaltaminen

Markkinointi, myynti ja mainonta saattavat sanoina synnyttää negatiivisia mielikuvia tyrkyttävästä suoramainonnasta tai ihmisten huijaamisesta. Ajattele sitä enemmänkin ihmisten auttamisena ja palvelemisena.

Myynti- ja markkinointitaidot ovat yhtä tärkeitä kuin alasi ammattitaito

Kirjoitettu 26.6.2025

Kerroin kuvittajakaverilleni, että viimein alkoi markkinointi kiinnostamaan ja opiskelin sitä. Hän vastasi markkinointitaitojen olevan yhtä tärkeitä kuin ammattitaito. Jos niitä asiakkaita ei ole, olet ammatinharjoittaja. Mikäli yrityksesi ei toimintaansa mainosta, sillä on jo vakiintunut asiakaskunta eikä kasvua tavoitella.

Jotkut ovat sitä mieltä, että kyllä hyvin tehty työ myy itse itseään, kun tyytyväiset asiakkaat suosittelevat yritystä muille. Älä kuuntele heitä. Ehdit tehdä konkurssin ennen tätä, sillä monella alalla kilpailu on kovaa.

Toinen kompastuskivi markkinoinnissa on se, että luovutetaan liian aikaisin. Roiskaistaan Facebookiin yksi mainos ja todetaan, ettei mainonnalla tullut uusia asiakkaita. Markkinointi on pitkäjänteistä työtä ja alussa todennäköisesti menetät rahaa, sillä et vielä tiedä mikä toimii kohderyhmääsi.

Milloin olet itse ostanut välittömästi tuotteen ja palvelun tuntemattomalta yritykseltä, kun näet mainoksen ensimmäistä kertaa? Harva ostaa heti ja jos näin tapahtuu asiakkalla on jo tarve ostaa kyseinen tuote tai palvelu.

Mikäli hintaa on enemmän kuin 100 €, sinun pitää perustella sen hyödyt asiakkaallesi tarkemmin. Kalliimpien tuotteiden kohdalla asiakas tarvitsee tietoa tuotteestasi tai palvelustasi päätöksenteon tueksi. Pitkässä juoksussa markkinointi on sijoitus eikä rahareikä. Joten ole kärsivällinen ja laita mainontaan rahaa. Se useimmiten kannattaa.

Markkinoi monessa mediassa. Yrityksesi nettisivut ovat ehdottomasti paras markkinointipaikka! Silloin asiakas keskittyy viestiisi, etkä kilpaile huomiosta uutisten, pelien, muun mainonnan ja kavereiden lomapostauksien kanssa. Liikenne sivuillesi tulee esimerkiksi hakukoneiden kautta, joten sivusi hakukoneoptimointi pitää olla kunnossa.

Toinen edullinen (jopa ilmainen) mainonnan keino on uutiskirjeiden lähettäminen. Sähköpostimarkkinoinnin avulla voidaan saada jopa kolmannes yrityksen kokonaisliikevaihdosta. Myös suoramarkkinointi painettavan mainoksen muodossa voi olla toimiva tapa. Nykyään ihmisille tulee vähemmän postia kuin ennen, joten saat heidän huomionsa painetulla esitteellä eri tavalla kuin ruudun välityksellä.

Mainonta esimerkiksi sosiaalisessa mediassa on maksullista, mutta se on tehokasta, sillä saat kohdennettua viestisi suurelle joukolle unelma-asiakkaitasi kohtullisen halvalla. Uusia asiakkaita ei välttämättä saa tekemällä sisällöntuotantoa yritysten somekanaviin, sillä postaukset tavoittavat murto-osan ihmisistä verrattuna somemainontaan.

Hommataanko yrityksellesi lisää myyntiä, yhteydenottoja, uusia asiakkaita? Laita viestiä niin keksitään mainoskampanja, joka sopii juuri sinun tarpeisiisi.

Sinun pitää saada ihanneasiakkaasi huomio, vakuuttaa hänet ja saada hänet ostamaan juuri sinulta.

Kuka on ihanneasiakkasi?

Kirjoitettu 27.5.2025

Tehdessäni printtimainoskampanjaa omalle yritykselleni kolusin läpi yrityksiä netissä. Määrittelin samalla entistä tarkemmin oman yritystoimintani kohderyhmän ja ihanneasiakkaan. Kolutessa läpi tuhansia yrityksiä potentiaaliset asiakkaat konkretisoituvat. Heillä on nimet ja ehkä jopa kasvot.

Kohderyhmän määrittäminen on tärkein asia, mitä sinun pitää markkinoinnin suhteen tehdä.

Sen voi tehdä ainakin kolmella tapaa:

1. Tutki nykyisiä asiakkaitasi. Ketkä ovat jo ostaneet sinulta?
2. Jos vasta aloittelet toimintaa, mieti ketkä voisivat tuotteitasi tai palvelujasi tarvita. Keiden ongelmia ratkaiset?
3. Voit myös määrittää kohderyhmän esimerkiksi someseuraajien perusteella. Analytiikasta selviää ne tärkeimmät eli ikä, sukupuoli ja paikkakunta. Niillä pääsee jo pitkälle.

Mikäli kohderyhmä on kaikki, se tarkoittaa käytännössä ei kukaan. Yrityksesi markkinointiviestintä ei silloin puhuttele heitä, jotka tuotteitasi ja palveluitasi tarvisivat. Nämä potentiaaliset asiakkaat päätyvät kilpailijasi haaviin, joka ovat ymmärtäneet panostaa markkinointiinsa. Mikäli ei ole asiakkaita, ei ole myöskään yritystoimintaa.

Minulla oli vuosia nettisivut käännettynä myös englanniksi suomen lisäksi. Liikennettä tuli kyllä ympäri maailman sivuilleni, mutta en saanut yhtään ulkomaalaisia asiakkaita. Nyt sivuni ovat vain suomeksi, sillä kohderyhmäni on suomenkieliset yrittäjät. Me todennäköisesti ymmärrämme hyvin toisiamme.

Saan päivitettynä sivuni huomattavasti nopeammin entiseen verrattuna. Liikennettä ei tule enää niin paljon muualta maailmasta, mikä ei haittaa, sillä muu maailma ei ole kohderyhmäni.

Pointtina on saada tuotteesi tai palvelusi MYYTYÄ, tilille rahaa. Pelkillä nettisivuliikenteellä ja somepeukuilla ei makseta laskuja, joten sinun pitää saada ihanneasiakkaasi huomio, vakuuttaa hänet ja saada hänet ostamaan juuri sinulta. Paras alusta sille on omat nettisivusi, koska vain silloin voit hyödyntää hakukoneoptimointia. Nettisivusi ovat sinun valtakuntasi, et kilpaile kävijän huomiosta netin muun sisällön kanssa.

© Copyright 2017-2025 Tiina Rahm